Dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów uczniów w Szkole Podstawowej nr 316 im. Astrid Lindgren w Warszawie
DOŚWIACZAM – CZUJĘ – ZMIENIAM
Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego np. z zespołem Aspergera z racji swoich zachowań nieakceptowanych społecznie, otrzymują zwykle negatywne komunikaty o sobie. Jest to często mechanizm prowadzący do utrwalania zaburzeń. Nasz program pracy rozwijający kompetencje emocjonalno – społeczne dzieci na I etapie edukacyjnym (ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego) DOŚWIADCZAM – CZUJĘ - ZMIENIAM ma na celu uczenie umiejętności komunikacji ze sobą, z własnymi potrzebami oraz uczenie kontaktu z innymi (grupą rówieśniczą, dorosłymi). Ma za zadanie wyposażyć uczestników w wiedzę na temat radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz zasad pracy i współpracy w grupie.
W naszym programie wykorzystujemy ćwiczenia obejmujące obszar pracy z emocjami, techniki relaksacyjne, gry, zabawy, techniki dramy, ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi i spostrzegawczość. Kiedy dziecko ma wiedzę, jak poradzić sobie w trudnej sytuacji oraz posiada „narzędzia’’ i ma możliwość ich przećwiczenia na naszych zajęciach, zwiększa to jego szanse na bardziej satysfakcjonujące kontakty z innymi. Chciałybyśmy, żeby dzieci poczuły się silniejsze, spokojniejsze i zobaczyły (w miarę możliwości) swoje mocne strony, również po to, by odkrywać radość życia i cieszyć się osiągnięciami.
Przykładowy scenariusz zajęć - czas realizacji: 60 minut lub 2 x 45 (w zależności od możliwości i potrzeb uczestników); adresaci: grupa 8-10 (dobrze, aby byli na poziomie jednej klasy); realizatorzy: dwie osoby |
|
Kluczowe słowa/pojęcia:
|
Cel ogólny: Kształtowanie kompetencji emocjonalno-społecznych w zakresie rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami. Przebieg zajęć:
|
Podsumowanie: Informacja zwrotna od uczestników na zakończenie zajęć - autorefleksja na temat funkcjonowania podczas zajęć oraz refleksja na temat relacji z innymi. |