SWiS to międzyszkolny zespół nauczycieli lub dyrektorów współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami – zarówno za pośrednictwem internetowej platformy traktowanej jako forum wymiany doświadczeń, jak i spotkań osobistych. Członkowie sieci korzystają z własnych doświadczeń, ale mogą również sięgać po pomoc zewnętrznych ekspertów. Pracują pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia.
Program pracy konkretnej sieci jest konstruowany w odpowiedzi na potrzeby tworzących ją szkół oraz/lub w oparciu o pewne stałe elementy, które będą powtarzać się w pracy wielu różnych sieci. Elementy te zostały zaprezentowane w tabeli i skrótowo opisane poniżej
Działania w sieci tematycznej
Spotkanie organizacyjne | Spotkania robocze | Spotkanie podsumowujące |
Integracja uczestników sieci Rozpoznanie potrzeb i zasobów Ustalenie celów, harmonogramu pracy i działań na platformie |
Dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami Spotkania z ekspertami Tworzenie nowych rozwiązań |
Podsumowanie i omówienie pracy sieci Zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania wypracowanych rozwiązań innym Ewaluacja |
Działania na platformie cyfrowej pomiędzy spotkaniami:
- dyskusje, wymiana informacji i spostrzeżeń dotyczących tematyki sieci;
- koordynowanie pracy uczestników nad wspólnie tworzonymi rozwiązaniami;
- publikacja efektów pracy (np. wypracowane narzędzia, scenariusze lekcji itp.);
- dzielenie się zasobami użytecznymi dla uczestników sieci (zamieszczanie dokumentów, filmów, prezentacji , zdjęć itp.);
- udział w szkoleniach e-learningowych.
Źródło: Przewodnik metodyczny dla koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia
Wykaz sieci wspólpracy i samokształcenia w Wydziałach MSCDN
MSCDN Wydział w Ciechanowie
- Laboratorium polonistyczne- rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród uczniów
- Doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
- Zajęcia rewalidacyjne - efektywna forma wsparcia rozwoju ucznia niepełnosprawnego
- Polubić matematykę – działam, myślę, rozumiem
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Ciechanowie
MSCDN Wydział w Warszawie
- Grupa wsparcia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i świetlic szkolnych
- AKADEMIA DYREKTORA. Sieć współpracy i samokształcenia kadry kierowniczej szkół i placówek
- Superwizja grupowa dla psychologów i pedagogów
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Warszawie
MSCDN Wydział w Radomiu
- Edukacja zdrowotna w szkole
- „Egzaminy, olimpiady, konkursy matematyczne – od A do Ż”
- Nauczycielski Klub Filmowy MSCDNSieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej zainteresowanych nauczaniem i uczeniem się zgodnie z zasadami neurodydaktyki - „Na co mózg jest łasy, gdy dziecko wchodzi do klasy?”
- „Polonista (w sieci) XXI wieku”
- Zajęcia rewalidacyjne - efektywna forma wsparcia rozwoju ucznia niepełnosprawnego
- Sieć współpracy i samokształcenia dla dyrektorów, wychowawców i pracowników Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii i Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych
- Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
- Bezpieczni&Niechronieni
- Doświadczenia i eksperymenty przyrodniczy
- Edukacja językowa najmłodszych
- Projektowanie pracy ucznia uzdolnionego matematycznie
- Sieć współpracy kadry kierowniczej – Forum Dyrektorów
- Dziecko w dialogu z tekstem literackim, czyli jak twórczo pracować z lekturą
- Edukacja prawna w szkole
- „Ty też możesz programować”
- Języki obce w szkole podstawowej a specjalne potrzeby edukacyjne ucznia
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Radomiu
MSCDN Wydział w Płocku
- TworzyMY czyli sztuczki ze sztuką - międzywydziałowa sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli zainteresowanych działalnością artystyczną
- Innovatio. Sieć współpracy i samokształcenia
- Grupa wsparcia dla pedagogów szkolnych i psychologów szkół podstawowych
- „Ars educandi”. Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Sieć współpracy i samokształcenia szkolnych doradców zawodowych
- Sieci Współpracy i Samokształcenia Psychodydaktyki Twórczości
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Płocku
MSCDN Wydział w Siedlcach
- Cyfrowy piórnik nauczyciela języka obcego
- Cztery pory roku w edukacji językowej dziecka
- Jak skutecznie wdrażać i kształtować kompetencje czytelnicze uczniów w dobie technologii cyfrowej
- Projektowanie pracy ucznia uzdolnionego matematycznie
- Zarządzanie w oświacie
- Rozwój i awans zawodowy nauczyciela
- Wykorzystanie narzędzi ICT w edukacji finansowej
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Siedlcach
MSCDN Wydział w Ostrołęce
- Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli polonistów
- Edukacja czytelnicza
- Cyfrowy piórnik nauczyciela języka obcego
- Doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze
- Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedmiotów zawodowych
- Wykorzystanie TIK w nauczaniu przedmiotów zawodowych
- Projektowanie pracy ucznia uzdolnionego matematycznie
- Sieć współpracy i samokształcenia Psychodydaktyki Twórczości
- Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nauczyciel na starcie
Zapisy na stronie MSCDN Wydział w Ostrołęce