Temat |
Liczba godz. |
Moduły | Adresaci | Osoba odpowiedzialna |
Egzamin ósmoklasisty od 2019 roku. |
6 |
1. Istota egzaminu po ósmej klasie od 2019 roku. 2. Rodzaje i typy zadań egzaminacyjnych. 3. Ocenianie zadań egzaminacyjnych. 4. Projektowanie pracy nauczyciela w zakresie przygotowania uczniów do egzaminu po ósmej klasie. |
Nauczyciele, dyrektorzy szkół podstawowych
|
Anna Goc
|
Monitorowanie wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. |
6 |
1. Podstawa programowa a program nauczania obudowa prawna. 2. Monitorowanie jako element nadzoru pedagogicznego. 3. Organizacja procesu monitorowania wdrażania podstawy programowej w szkole podstawowej. 4. Rola i zadania dyrektora oraz nauczycieli w procesie wdrażania podstawy programowej i jej monitorowania. |
Nauczyciele, dyrektorzy, rady pedagogiczne |
Bożena Czarnecka-Akus
|
Monitorowanie wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w branżowej szkole I stopnia. | 6 |
1. Podstawa programowa a program nauczania – akty prawne. 2. Obowiązki nauczyciela i dyrektora szkoły związane z realizacją podstawy programowej. 3. Monitorowanie, cele, sposoby, płaszczyzny monitoringu. 4. Metody, techniki i narzędzia monitoringu w praktyce szkolnej. |
Nauczyciele, dyrektorzy rady pedagogiczne szkół branżowych |
Bożena Czarnecka-Akus
|
Wykorzystanie na lekcjach matematyki i przedmiotów przyrodniczych aplikacji i zasobów dostępnych w chmurze. | 15 |
1. Metodyka wykorzystania technologii informacyjnych we wspomaganiu nauczania. Wykorzystanie TIK na przedmiotach matematyczno – przyrodniczych. 2. Narzędzia i zasoby internetowe wspomagające efektywność nauczania przedmiotów przyrodniczych i matematyki: programy, aplikacje, portale i platformy edukacyjne. 3. Przykłady dobrych praktyk edukacyjnych wykorzystania narzędzi TIK w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych i matematyki. |
Nauczyciele matematyki i przedmiotów przyrodniczych ze szkół podstawowych
|
Barbara Wierzchucka
|
Gry i zabawy dydaktyczne rozwijające myślenie matematyczne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. | 10 |
1. Metoda czynnościowego nauczania matematyki. 2. Sposoby rozwijania u dzieci rozumienia i stosowania podstawowych pojęć matematycznych z wykorzystaniem gier i zabaw dydaktycznych. 3. Gry i zabawy dydaktyczne rozwijające myślenie matematyczne. |
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
|
Elżbieta Michalak
|
Stop cyberprzemocy! Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci. | 8 |
1. Charakterystyka zagrożeń w cyberprzestrzeni. 2. Analiza aspektów prawnych ochrony przed zagrożeniami. 3. Psychologiczne aspekty cyberzagrożeń. 4. Specyfika profilaktyki i budowy systemu reagowania. 5. Oferta edukacyjna i pomoc specjalistyczna. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie i terapeuci, rady pedagogiczne, doradcy zawodowi szkół podstawowych |
Sławomir Mikiciuk
|
Wspomaganie uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej. | 10 |
1. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w świetle przepisów prawa oświatowego. 2. Metody i formy wspomagania kariery edukacyjno - zawodowej ucznia. 3. Planowanie działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole podstawowej. 4. Praktyczne wskazówki doradztwa edukacyjno-zawodowego. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie, terapeuci, rady pedagogiczne |
Grażyna Lech
|
Jakość kształcenia zawodowego podstawą sukcesu ucznia. | 10 |
1. Rola nauczyciela przedmiotów zawodowych w zmieniającej się rzeczywistości. 2. Szkoła dla pracodawcy – pracodawca dla szkoły. 3. Promocja szkolnictwa zawodowego w środowisku lokalnym. Przykłady dobrych praktyk. |
Nauczyciele, dyrektorzy rady pedagogiczne szkół kształcących w zawodach |
Grażyna Lech
|
Program wychowawczo-profilaktyczny uwzględniający diagnozę potrzeb i problemów środowiska szkolnego. | 10 |
1. Podstawa formalno-prawna regulująca program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. 2. Diagnoza potrzeb rozwojowych i środowiska szkolnego w kontekście budowania programu wychowawczo-profilaktycznego. 3. Konstruowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. 4. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie, rady pedagogiczne |
Sławomir Mikiciuk
|
Budowanie autorytetu nauczyciela w pracy wychowawczej. | 10 |
1. Czym jest autorytet? 2. Skuteczna komunikacja w relacjach z dziećmi i rodzicami. 3. Zarządzanie sytuacją konfliktową. 4. Planowanie pracy wychowawczej i profilaktycznej oraz wsparcia dla rodziców. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie, rady pedagogiczne |
Iwona Moczydłowska
|
Przedszkolak w świecie wartości, czyli poszukiwanie pozytywnych wartości i promowanie właściwego zachowania. | 10 |
1. Kluczowe wartości osobiste i społeczne a treści programowe wychowania przedszkolnego. 2. Etapy rozwoju społeczno-moralnego dziecka w wieku przedszkolnym. 3. Metody i formy pracy umożliwiające wielostronną aktywność dzieci w zakresie kształtowania odpowiednich postaw i umiejętności społecznych. 4. Baśnie, bajki i opowiadania jako źródło wartości i wzorców postaw. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie, terapeuci, rady pedagogiczne przedszkoli |
Beata Bentkowska
|
Jak w szkole wspierać ucznia z rodziny dysfunkcyjnej? | 10 |
1. Aspekty prawne i terminologiczne dotyczące dysfunkcji w rodzinie. 2. Portret dziecka krzywdzonego. Wstępna diagnoza sytuacji rodzinnej . 3. Rozmowa wspierająca z dzieckiem i jego rodzicami. 4. Wybór strategii postępowania z uczniem 5. Praktyczne sposoby radzenia sobie ze stresem związanym z niesieniem pomocy. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie, terapeuci, rady pedagogiczne szkół podstawowych |
Agata Polańska
|
Nauczyciel wspomagający w klasie, asystent nauczyciela – efektywna współpraca. | 10 |
1. Prawne podstawy funkcjonowania w szkole nauczyciela wspomagającego i asystenta nauczyciela. 1. Rola nauczyciela i rola nauczyciela wspomagającego oraz asystenta w procesie opieki nad uczniem. 3. Zasady budowania efektywnego zespołu stymulującego rozwój ucznia. 4. Przykłady dobrych praktyk. |
Nauczyciele, dyrektorzy, nauczyciele wspomagający, asystenci nauczyciela, pedagodzy, psychologowie, terapeuci szkół podstawowych |
Marta Senenko-Lichograj
|
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych w oparciu o wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia. | 15 |
1. Organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych – aspekty prawne. 2. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania w praktyce. 3. Zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 4. Analiza efektywności podejmowanych działań. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie, terapeuci, rady pedagogiczne |
Marta Senenko-Lichograj
|
Współpraca nauczycieli w zakresie realizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. | 15 |
1. Prawne aspekty organizacji pracy z uczniem niepełnosprawnym. 2. Budowanie środowiska sprzyjającego edukacji włączającej. 3. Współpraca w zespole – organizacja działań i odpowiedzialność. 4. Realizacja głównych założeń indywidualnego programu w praktyce edukacyjnej 5. Monitorowanie i ewaluacja podejmowanych działań. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie, terapeuci, rady pedagogiczne szkół ponadgimnazjalnych / ponadpodstawowych |
Agata Polańska
|
Jak projektować i pisać efektywne konspekty, scenariusze lekcji?
|
10 |
1. Projektowanie pracy dydaktycznej nauczyciela na poszczególnych poziomach nauczania szkolnego. 2. Przykłady dobrych praktyk edukacyjnych uwzględniających projektowanie pracy dydaktycznej z wykorzystaniem konspektów i scenariuszy lekcji. 3. Tworzenie scenariuszy lekcji do wybranych treści z podstawy programowej kształcenia ogólnego. |
Nauczyciele, pedagodzy, psychologowie, rady pedagogiczne |
Bożena Czarnecka-Akus
|
Jak pozyskać środki europejskie na realizację projektów edukacyjnych?
|
8 |
1. Źródła finansowania projektów szkolnych. 2. Projekty mobilności kadry edukacyjnej. 3. Europejski Program Rozwoju Szkoły. 4. Skuteczne aplikowanie do programu. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie, rady pedagogiczne |
Iwona Moczydłowska
|
Zadania opiekuna stażu. | 6 |
1. Zadania i obowiązki opiekuna stażu w świetle prawa oświatowego. 2. Zasady konstrukcji i zawartość treściowa planu rozwoju zawodowego. 3. Czynności opiekuna stażu wspierające nauczyciela realizującego staż. 4. Projektowanie oceny dorobku zawodowego / opinii. 5. Wykorzystanie funkcji opiekuna stażu do własnego awansu zawodowego. |
Nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy, psychologowie, rady pedagogiczne |
Elżbieta Michalak
|
Rola nauczyciela jako koordynatora projektu edukacyjnego w podnoszeniu efektywności nauczania i uczenia się. | 6 |
1. Projekt edukacyjny i jego wpływ na rezultaty edukacyjne i wychowawcze. 2. Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego a projekt edukacyjny. 3. Projekt jako metoda nauczania i uczenia się. 4. Organizacja pracy z wykorzystaniem projektu edukacyjnego. |
Nauczyciele, dyrektorzy, rady pedagogiczne |
Grzegorz Wawrecki
|