Szanowni Państwo nauczyciele-wychowawcy,
zapraszamy na konsultacje online z naszymi ekspertami, którzy pomogą Państwu w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Pytania, zgodne z zaproponowaną niżej tematyką, prosimy nadsyłać na wskazane adresy ekspertów.
-
Komunikacja interpersonalna i kierowanie procesami społecznymi w środowisku szkolnym i pozaszkolnym - dr Marlena Grzelak–Klus; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
-
Jak zadbać o ucznia zdolnego? - Jolanta Szymczyk; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
-
Nasi uczniowie lubią się uczyć - dr Alina Karaśkiewicz; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
-
Amerykański kognitywista, Daniel T. Willingham, w swojej książce zadał bardzo ważne pytanie problemowe: Dlaczego uczniowie nie lubią szkoły? Poszukując odpowiedzi, stawiał szereg pytań o charakterze analitycznym:
-
Co jest poza tym, co moi uczniowie wiedzą i potrafią?
-
O czym będą myśleć podczas lekcji?
-
Co uczniowie już wiedzą, co będzie pomocne w zrozumieniu nowego materiału?
-
Jak mogę sprawić, by uczniowie ćwiczyli bez nudy?
-
Jaka jest różnica między moimi uczniami a ekspertami?
-
Czy konieczna jest znajomość systemu uczenia się ucznia?
-
Jakie aspekty mojego nauczania są dobre dla uczniów, a jakie wymagają poprawy?
-
-
-
- Sformułował kilka bardzo ważnych wskazówek do pracy w klasie szkolnej.
-
Pomyśl o materiale nauczania jak o odpowiedziach i poświęć czas niezbędny do wyjaśnienia uczniom pytań.
-
Nie jest możliwe, aby uczniowie myśleli dobrze na temat bez faktycznej wiedzy na ten temat.
-
Najlepszym baromertrem dla każdego scenariusza lekcji są pytania: ,,Nad czym uczniowie będą rozmyślać? Co będą rozważać?”
-
Zawsze stawiaj sobie za cel głęboką wiedzę, ale uznaj, że płytka wiedza przyjdzie najpierw.
-
Zastanów się dobrze, jaki materiał jest najbardziej potrzebny uczniom i ćwicz go przez cały czas.
-
Myśląc o treści lekcji, a nie o różnicy między uczniami, decyduj, jak nauczać.
-
Zawsze mów o sukcesach i porażkach w kategorii wysiłku, a nie zdolności uczniów.
-
Poprawa wymaga czegoś więcej niż doświadczenia: wymaga również świadomego wysiłku i informaji zwrotnej.
-
- Sformułował kilka bardzo ważnych wskazówek do pracy w klasie szkolnej.
Za: Daniel T. Willingham. ,,Why don’t students like school?”. JOSSEY-BASS. San Francisco 2009.
W dobie cononavirusa i edukacji zdalnej problem rozstrzygany przez D.T. Willinghama nabiera znaczenia. Jednak w pierwszej kolejności należałoby postawić złożone pytanie badawcze: Czy i którą szkołę lubią uczniowie – tę sprzed pandemii, czy tę zdalną, wirtualną i dlaczego tak jest? Wydaje się, że odpowiedzi nie będą jednoznaczne. W związku z tym zachęcamy Państwa do udziału w sondażu, w którym podejmiemy próbę odpowiedzi na to jakże ważne obecnie pytanie. Osoby zainteresowane proszone są o kontakt emailowy do 15 lutego 2021 r. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.