Doświadczenia nauczycieli z PSP nr 4 w Pułtusku w prowadzeniu lekcji problemowych w classroomach przemiotowych.
Praca z wykorzystaniem Classroom opierała się przede wszystkim na obszarach „Strumień” i „Zadania”. Strumień wykorzystywany był jak tablica informacyjna, widoczne były w nim wszystkie działania uczniów i nauczyciela. Obszar „Zadania” służył do tworzenia określonych zadań, poleceń dla uczniów jako pracy domowej do wykonania w określonym czasie. Bardzo przydatnym narzędziem do tworzenia zadań dla uczniów okazał się Blank Quiz, za pomocą którego nauczyciele budując proste testy, składające się z kilku zadań, kierowali do uczniów polecenia do wykonania. Uczniowie udzielając indywidualnie odpowiedzi odnoszących się do poszczególnych poleceń, przekazywali jednocześnie nauczycielowi informację zwrotną dotyczącą zajęć prowadzonych w ramach realizacji eksperymentu.
Przykłady zadań do wykonania z biologii.
Biologia - klasa V
Temat : Poznajemy proces fotosyntezy
Przykład zadania do wykonania na etapie – ANALIZA I OCENA ROZWIĄZANIA PROBLEMU.
Instrukcja dla ucznia: Proszę dokończyć zdania:
Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem/łam się... | Najciekawsze na lekcji było ... | Przebieg fotosyntezy zależy od... |
U: Co wpływa na proces fotosyntezy. | U: Oglądanie fotosyntezy moczarki. | U: Ilości dwutlenku węgla, wody, energii świetlnej i temperatury. |
Biologia - klasa VII
Treść polecenia dla uczniów na etapie – PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO NAUKI.
Tym razem nie musisz nic pisać. Na razie opanuj odpowiedzi dotyczące zagadnienia:
- Co to jest hormon?
- Co to jest gruczoł dokrewny?
- Wybrane gruczoły dokrewne człowieka i ich hormony.
- Funkcje wybranych hormonów.
- Przykład antagonistycznego działania hormonów.
Znaczącym aspektem w komunikowaniu się nauczycieli i uczniów z wykorzystaniem aplikacji Classroom było przestrzeganie zawartego kontraktu, czyli ustaleń dotyczących terminów wykonania zadań. Na przykład nauczyciel najpóźniej na drugi dzień po przeprowadzonych zajęciach zamieszczał na platformie zadanie do wykonania w domu, uczniowie zaś zobowiązani byli w ciągu trzech dni oddać nauczycielowi swoje prace, korzystając oczywiście z platformy Classroom. W przestrzeganiu ustalonych terminów pomagają ustawienia techniczne na platformie. Nauczyciel może określić termin zwrotu prac. Kontrakt dotyczył także nauczycieli. Ważne bowiem w przypadku stosowania informacji zwrotnej, która ma przynieść pozytywny skutek, jest działanie na bieżąco, czyli jak najszybsze udzielenie uczniowi wskazówek, co zrobił dobrze, co wymaga poprawy i jak tej poprawy dokonać.
Przebieg lekcji problemowej z matematyki dla uczniów klasy VI w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy MsTeams i Matlandii
Temat: Procenty i ułamki
Uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na pytanie problemowe - Czy procent jest częścią całości, ułamkiem? oraz samodzielnie dojść, w jaki sposób dane zawarte w zadaniu można zamienić na procent, ułamek zwykły i dziesiętny. Skorzystałam z kilku metod: burzy mózgów, przypadku i gry dydaktycznej. W czasie burzy mózgów uczniowie podawali informacje, gdzie spotkali się z nazwą procentu, z czym im się kojarzy, co może oznaczać. Postawili hipotezę, że procent jest ułamkiem, ponieważ jest częścią całości, czegoś.
W metodzie przypadku uczniowie zostali podzieleni na grupy, otrzymali dane z ankiety zapisane najpierw w postaci liczb, np. Czego najbardziej brakuje Wam podczas nauki w domu? 95 uczniów na 100 powiedziało, że rówieśników. Mieli podać, ilu uczniów wypowiedziało się na dany temat.
W kolejnym załączniku pojawiły się te same informacje, ale zapisane w postaci procentów, tj. Czego najbardziej brakuje Wam podczas nauki w domu? 95% uczniów powiedziało, że rówieśników. Na podstawie powyższych informacji mieli uzupełnić tabelę, w której należało zapisać odpowiedzi w postaci liczby uczniów, która odpowiedziała, że najbardziej brakuje im rówieśników, a następnie dane zapisać w postaci ułamka zwykłego, dziesiętnego i procentu. Każda z grup dane zapisała poprawnie. Trudność pojawiła się w zdaniu, gdzie podane było, że co „piąty uczeń”, a w odniesieniu do tego zdania popełniłam błąd i napisałam 5% zamiast 20% - dwie na cztery grupy odnalazły błąd, pozostałe dwie miały wątpliwości z uzupełnieniem danych. Uważam, że jest to cenna informacja, gdyż pokazuje, że uczniowie podjęli wysiłek intelektualny i sami znaleźli błąd, w tym część osób wiedziała jak go „naprawić” – daną zapisać poprawnie, natomiast jedna z grup zapisała poprawnie daną w postaci ułamka, nie patrząc na procenty. W zadaniu tym uczniowie poszli o krok dalej, tzn. zamienili ułamek na procent, najpierw go rozszerzając. Wnioski z wykonania zadania omówiono na forum całej klasy.
Kolejnym etapem było wykonywanie zadań, w których uczniowie wykorzystywali samodzielnie przez siebie zdobyte wiadomości, jeszcze raz powtórzone i omówione na forum klasy przez uczniów z moim komentarzem, a następnie ponownie zostali podzieleni na grupy i wykonywali zadania w ramach gry dydaktycznej, którą umożliwia program Matlandia GWO.
Wnioski:
- Miałam wrażenie, że młodzież jakby odetchnęła świeżym powietrzem, w lekcjach pojawiło się coś nowego, przede wszystkim podobała im się praca w grupach (im mniej osób, tym więcej ma szansę się wypowiedzieć, na Matlandii grupy pracowały w ten sposób, że każdy wykonywał przykład i nawzajem się wspierali w ich wykonywaniu. Grupy były dobierane losowo, więc w jednej nie wyłonił się jednoznaczny lider, trzeba ich było wesprzeć w ustaleniu zasad pracy i pomóc w zadaniu, ale dalej poradzili sobie). Czuć było entuzjazm.
- Zawsze wprowadzając nowy temat zaczynam od skojarzeń, więc początek lekcji nie był dla nich nowością, chociaż postawienie hipotezy już tak.
- Udostępniłam uczniom ankietę po zajęciach. Niestety osoby, które mają problem w pracy na lekcji (zazwyczaj bierne lub z dużymi trudnościami w nauce matematyki lub brakiem systematyczności i obowiązkowości) nie wypełniły jej. Na 23 osoby 18 się wypowiedziało, podobała im się nowa forma zajęć, szczególnie praca w grupach i wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie postawione na początku lekcji, tylko 1 osoba stwierdziła, że nie zrozumiała tematu zajęć. Na następnej lekcji problemowej wykorzystam takie narzędzie, które zachęci wszystkich uczniów do przekazania informacji zwrotnej.
Screeny z pracy z przykładem.