Drukuj

 I. Podstawa prawna określająca zasady powierzania zadań doradcom metodycznym

Zasady powierzania zadań doradcy metodycznego określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli /Dz. U. z 2016 poz. 1591

 

II. Kwalifikacje wymagane od kandydatów

Zgodnie z tym rozporządzeniem doradcą metodycznym może być nauczyciel z odpowiednimi kwalifikacjami, posiadający stopień nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego z co najmniej pięcioletnim stażem pracy pedagogicznej, zatrudniony w publicznej szkole lub publicznej placówce. Zadania doradcy metodycznego powinny być zgodne z nauczanym przedmiotem oraz typem szkoły, w której jest zatrudniony.

 

III. Tryb powierzania zadań doradcy metodycznego

Zadania doradcy metodycznego powierza organ prowadzący publiczną szkołę lub placówkę w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły lub placówki, w której nauczyciel jest zatrudniony, po uzyskaniu opinii dyrektora właściwej placówki doskonalenia.

 

IV. Model nauczyciela doradcy metodycznego – kompetencje, umiejętności, cechy osobowościowe


Doradca metodyczny to nauczyciel udzielający pomocy nauczycielom szkół i placówek oświatowo - wychowawczych, w szczególności nauczycielom rozpoczynającym pracę, w formie bezpośredniego wsparcia ich rozwoju oraz doskonalenia zawodowego.

 

Kompetencje zawodowe:
• merytoryczne (specjalista w swojej dziedzinie),
• metodyczne (stosuje w praktyce szkolnej nowe metody i techniki pracy z uczniem),
• wychowawcze (pokonuje trudności wychowawcze na terenie szkoły i poza nią).

 Umiejętności:
• organizacyjne (tworzenie bogatego warsztatu pracy, projektowanie, planowanie, realizowanie i ewaluowanie działań edukacyjnych),
• komunikacyjne (budowanie relacji międzyludzkich, dialogu i zaufania),
• pracy z dorosłymi (znajomość metodyki pracy z dorosłymi),
• szkoleniowe (prowadzenie kursów, warsztatów).

 Cechy osobowościowe:
• twórczy,
• poszukujący,
• dyspozycyjny,
• odpowiedzialny,
• refleksyjny praktyk,
• inicjator działań edukacyjnych,
• wysoka kultura osobista.