Informacje ogólne nt. prowadzonej lekcji |
|||
Temat |
Obniżki i podwyżki |
||
Przedmiot/edukacja |
matematyka |
||
Klasa |
VI |
||
Miejsce realizacji zajęć |
Platforma edukacyjna - MSTeams/zajęcia on-line |
||
Czas realizacji zajęć |
45 minut |
||
Cel ogólny |
Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących obliczania liczby po obniżce lub podwyżce o dany procent. |
||
Metody/techniki pracy |
dyskusja dydaktyczna – burza mózgów, gra dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne – zadania tekstowe |
||
Formy pracy |
na forum klasy, indywidualna |
||
Środki dydaktyczne |
podręcznik i ćwiczenia „Matematyka z plusem” GWO |
||
Przebieg lekcji |
|||
Fazy lekcji |
Tok lekcji |
Czynności nauczyciela i uczniów |
|
Faza wstępna |
Nakierowanie na problem |
Uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób dokonywać obliczeń, aby ustalić jaki będzie wynik, gdy go obniżymy lub podwyższymy o dany procent, np. ile będzie kosztowała bluzka po obniżce o 10%, itp. Podkreślenie znaczenie umiejętności dokonywania ww. obliczeń w codziennym życiu. Zastosują zdobytą wiedzę podczas gry dydaktycznej, zadań tekstowych i w zadaniach praktycznych. |
|
Sprecyzowanie pytania badawczego przez nauczyciela: Czy do obliczenia podwyżki lub obniżki jest nam potrzebna umiejętność obliczania procentu liczby? |
|||
Faza realizacyjna |
Samodzielne i grupowe badania |
Postawienie hipotez/y przez uczniów: Do obliczenia obniżki lub podwyżki jest nam potrzebna umiejętność obliczania procentu liczby, ponieważ aby obliczyć np. liczbę po obniżce, muszę ustalić , o ile została obniżona dana liczba, więc muszę obliczyć procent danej wielkości, a następnie wynik odjąć od początkowej liczby |
|
· Odniesienie do wcześniej zdobytych wiadomości i umiejętności dotyczących obliczania procentu danej liczby. Wspieranie się informacjami zawartymi w podręczniku. · Samodzielne próby wykonania wskazanego zadania. Przedstawienie wniosków na forum klasy. · Sprawdzanie/weryfikacja rozwiązywania problemu. · Próby wykonania kolejnego zadania. · Weryfikacja informacji poprzez zapoznanie się z informacjami zawartymi w podręczniku. · Wybór trafnych hipotez. Aby obliczyć liczbę po obniżce lub podwyżce należy od podanej liczby odjąć lub do niej dodać obliczony procent (wskazany w zadaniu) wskazanej liczby. Np. żeby obliczyć obniżkę o 10% danej liczby należy obliczyć 10% tej liczby i wynik odjąć od początkowej liczby. |
|||
Wytwarzanie, prezentowanie produktów/ |
Prezentacja zrealizowanego zadania na forum klasy, przedstawienie wyniku i dojścia do niego. |
||
Zastosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności w nowych sytuacjach praktycznych. |
|||
Faza podsumowująca |
Analiza i ocena rozwiązania problemu |
Uczniowie dzielą się informacjami, co im sprawiło trudność, a co ułatwiało pracę w dojściu do celu, np. to, że potrafią już obliczyć procent danej liczby i wiedzą, że gdy coś zostaje obniżone, to trzeba wykonać odejmowanie. |
|
Metodami oceny formatywnej było odpytanie na następnej lekcji przy powtarzaniu materiału oraz sprawdzian umiejętności. |
|||
Refleksja nauczyciela Uczniowie mieli za zadanie odkryć regułę dotyczącą obliczania podwyżek i obniżek liczb. Skorzystałam z metody dyskusji dydaktycznej, w ramach której pojawiła się: · burza mózgów: uczniowie podawali informacje, gdzie spotkali się z pojęciem obniżki i podwyżki. Postawili hipotezę, że do obliczenia obniżki lub podwyżki liczby jest im potrzebna umiejętność obliczania procentu liczby i aby obliczyć np. liczbę po obniżce, muszą ustalić, o ile została obniżona dana liczba, tj. muszą obliczyć procent danej wielkości a następnie wynik odjąć od liczby wyjściowej. Następnie samodzielnie spróbowali zastosować postawioną hipotezę w zadaniu praktycznym, obliczając ceny produktów po obniżce o wskazany procent. Kolejnym etapem było wykonywanie zadań tekstowych w celu utrwalenia wiedzy i omawianie procesu dojścia do dobrego wyniku. Wnioski: 1. Podczas wykonywania zadań kłopoty mieli ci uczniowie, którzy nie do końca opanowali umiejętności z poprzedniej lekcji, tj. obliczanie procentu danej liczby. Potrzebowali naprowadzenia w czasie lekcji i dodatkowych ćwiczeń po lekcji. 2. Podczas sprawdzianu zadanie dotyczące obniżek i podwyżek 90% uczniów wykonało poprawnie, stosując właściwe obliczenia, natomiast 10% uczniów dokonało częściowych obliczeń, tzn. obliczyli kwotę samej obniżki, ale towaru po obniżce już nie. Nadmienię, że są to uczniowie z trudnościami o charakterze dyslektycznym. 3. Wskazane, żeby jak najwięcej uczniów miało do wykonania zadanie na forum klasy. Wykonywanie zadań rozpoczyna uczeń, który wie, jak je wykonać lub ma pomysł na jego rozwiązanie. Następnie pytam wg listy: uczniowie już wiedzą, że będą prezentować rozwiązanie zadania, przez co przeżywają mniejszy stres przed nagłym wywołaniem do odpowiedzi. Zadanie rozwiązują samodzielnie i omawiają samodzielnie lub z moim wsparciem i komentarzem do wykonania zadania. Inne osoby mogą zgłaszać się do omówienia wykonania tego zadania i podzielić się swoimi pomysłami .
|