A A

Doświadczenia nauczycieli ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Serocku w  prowadzeniu lekcji problemowych

 

Lekcja online języka polskiego w klasie VIII

Temat: Zaproszenie do Soplicowa

Cel ogólny: Tworzenie tekstu argumentacyjnego.

Metody/techniki pracy: film (z grupy metod eksponujących), metaplan (z grupy metod problemowych), metoda tekstu przewodniego (z grupy metod praktycznych).

Faza wstępna

  1. Nasze rozważania rozpoczęliśmy od obejrzenia reklamy restauracji McDonald - Maestro. Zakład, że znajdziesz swój ulubiony? https://www.youtube.com/watch?v=N4NcFHhXq0c  Inspiracją dla twórców tego filmiku był świat polskiej szlachty. 
  2. Następnie postawiłam pytanie badawcze - Obiad w Soplicowie czy w barze szybkiej obsługi – które zaproszenie wybierzesz i dlaczego? Po czym omówiliśmy sposób spożywania posiłków w Soplicowie. 

Faza realizacyjna

  1. Celem kolejnej części lekcji było przygotowanie uczniów do samodzielnej nauki. Pracowaliśmy metodą metaplanu, odpowiadając na pytania: Czy w obecnych czasach kultywujemy soplicowskie tradycje spożywania posiłków?  Jaka jest dziś kultura spożywania posiłków? (Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego  nie jest tak, jak być powinno? Wnioski).
  2. Następnie wróciliśmy do naszego pytania badawczego Obiad w Soplicowie czy w barze szybkiej obsługi – które zaproszenie wybierzesz i dlaczego?. Uczniowie indywidualnie formułowali hipotezy i redagowali krótką wypowiedź argumentacyjną. Kilku uczniów odczytało swoje prace. Poniżej jedna z nich:

     Zdecydowanie wybrałbym zaproszenie na obiad w Soplicowie, ponieważ byłoby to coś niezwykłego i niespotykanego. W naszych czasach nietrudno o wizytę w barze szybkiej obsługi, za to obiad, taki,  jaki był w Soplicowie, jest dziś bardzo rzadko spotykany.      

      Jestem ciekaw smaku potraw, które pojawiłyby się na soplicowskim stole. Jeśli któraś z potraw  zasmakowałaby mi,  to na pewno postarałbym się zdobyć przepis  i dodałbym ją do swojego jadłospisu.  Myślę, że potrawą, która szczególnie by mi zasmakowała, byłby chłodnik litewski, ponieważ uwielbiam smak botwinki. Chciałbym również doświadczyć całej ceremonii związanej z obiadem w Soplicowie oraz tego,  jakie obowiązują tam zasady i czy każdy ich przestrzega.

     Na pewno byłyby to dla mnie  niezapomniane chwile i uważam, że chciałbym być zapraszany co tydzień na obiad w Soplicowie, a nawet częściej.

 

  1. Zastanawialiśmy się także, jak wykorzystać zdobytą na lekcji wiedzę w przyszłości, w nowych sytuacjach praktycznych. Zaproponowałam uczniom do wykonania w domu co najmniej jedną z trzech prac:

Zadania dla wszystkich (do wyboru)

  • W staropolskim języku zredaguj przepis na hamburgera. Zainspiruj się przepisami z XIX i początków XX wieku.
  • Zaprojektuj i zredaguj zaproszenie dla rodziców na uroczysty obiad w Soplicowie z okazji kolejnej rocznicy ślubu. Styl wypowiedzi  oraz technika pracy dowolna. Pamiętaj o zasadach redagowania zaproszenia.

Oto praca jednego z uczniów.

                                                                         Staropolskie hamburgery 

 

        Weź funt mięsa z młodego cielaka, najlepiej z tylnej części, nie tłustego, a chudego.   Nasamprzód  a żywo posiekaj drobno, jak potrafisz. To samo zrób z jedną cebulą palącą wielkości pół pięści  i wszystko razem wymieszaj drewnianą łyżką w misce glinianej, aby nie za małej. Dodaj jedno kurze lub kacze jajo i posól ze dwie szczypty i pieprzu odrobinę mielonego, żeby  nie za dużo, bo palące za bardzo w język będzie. Jeszcze raz wymieszaj i podziel to na cztery części i zrób z nich kulki, formując rękami w czystej wodzie ze studni umytymi. Jak poleżą trochę, ze cztery Zdrowaśki,  to trzeba je spłaszczyć  do grubości najmniejszego  palca i szerokości denka małego garnuszka.

            Takie krążki ułóż na blachę dobrym łojem wysmarowanej i wsadź do pieca napalonego na dwie, trzy Zdrowaśki. Pilnuj żeby nie skwierczały za mocno, bo się przypalą i wyschnięte i twarde się zrobią.

            Wyjmij ostrożnie, żebyś się nie poparzył i połóż mięso upieczone na solidną pajdę chleba, a na to musztardy posmaruj i wedle życzenia jarzyn pokrojonych na  talarki - jak ogórka, pomidora oraz dodaj kapusty kiszonej, piórka cebulki we wrzątku sparzonej. Na to przykryj drugą pajdą chleba i znów do pieca wsadź, aby chleb się ogrzał. Każdemu podawaj na osobnym talerzu, a do popicia zimne piwo domowej roboty z twarogiem. Jakby dzieci chciały coś na popitkę,  to tylko  wodę ze studni im podaj, bo po mleku krowim z tym jedzeniem złączonym mogłyby bólów brzucha dostać.

Zadanie dla chętnych

Obecnie potomkowie Zosi i Tadeusza prowadzą w Soplicowie pensjonat  „Pan Tadeusz”. Wyobraź sobie, że jesteś menadżerem tej placówki hotelarskiej. Zaprojektuj tekst reklamowy  pod hasłem „Weekend w Soplicowie”, który zachęci turystów do przyjazdu w te strony. Twój ośrodek turystyczny musi zapewnić gościom wyjątkowe menu i moc atrakcji w przystępnej cenie.  Dobrze wiesz, że w twojej branży dobra reklama jest podstawą sukcesu.

Oto praca jednej z uczennic.

Prezentacja Zajazd Pan Tadeusz

Faza podsumowująca

Na zakończenie uczniowie wypowiadali swoje opinie na temat lekcji oraz czy i jak zdobytą wiedzę na zajęciach wykorzystają w przyszłości.  

Dziś na lekcji języka polskiego  szczególną uwagę zwróciłem/-am na   …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

Dziś na lekcji języka polskiego  nie podobało mi się    …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

Zdobytą wiedzę na pewno wykorzystam ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………