Doświadczenia nauczycieli ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Serocku w prowadzeniu lekcji problemowych
Lekcja online języka polskiego w klasie VIII
Temat: Zaproszenie do Soplicowa
Cel ogólny: Tworzenie tekstu argumentacyjnego.
Metody/techniki pracy: film (z grupy metod eksponujących), metaplan (z grupy metod problemowych), metoda tekstu przewodniego (z grupy metod praktycznych).
Faza wstępna
- Nasze rozważania rozpoczęliśmy od obejrzenia reklamy restauracji McDonald - Maestro. Zakład, że znajdziesz swój ulubiony? https://www.youtube.com/watch?v=N4NcFHhXq0c Inspiracją dla twórców tego filmiku był świat polskiej szlachty.
- Następnie postawiłam pytanie badawcze - Obiad w Soplicowie czy w barze szybkiej obsługi – które zaproszenie wybierzesz i dlaczego? Po czym omówiliśmy sposób spożywania posiłków w Soplicowie.
Faza realizacyjna
- Celem kolejnej części lekcji było przygotowanie uczniów do samodzielnej nauki. Pracowaliśmy metodą metaplanu, odpowiadając na pytania: Czy w obecnych czasach kultywujemy soplicowskie tradycje spożywania posiłków? Jaka jest dziś kultura spożywania posiłków? (Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? Wnioski).
- Następnie wróciliśmy do naszego pytania badawczego Obiad w Soplicowie czy w barze szybkiej obsługi – które zaproszenie wybierzesz i dlaczego?. Uczniowie indywidualnie formułowali hipotezy i redagowali krótką wypowiedź argumentacyjną. Kilku uczniów odczytało swoje prace. Poniżej jedna z nich:
Zdecydowanie wybrałbym zaproszenie na obiad w Soplicowie, ponieważ byłoby to coś niezwykłego i niespotykanego. W naszych czasach nietrudno o wizytę w barze szybkiej obsługi, za to obiad, taki, jaki był w Soplicowie, jest dziś bardzo rzadko spotykany. Jestem ciekaw smaku potraw, które pojawiłyby się na soplicowskim stole. Jeśli któraś z potraw zasmakowałaby mi, to na pewno postarałbym się zdobyć przepis i dodałbym ją do swojego jadłospisu. Myślę, że potrawą, która szczególnie by mi zasmakowała, byłby chłodnik litewski, ponieważ uwielbiam smak botwinki. Chciałbym również doświadczyć całej ceremonii związanej z obiadem w Soplicowie oraz tego, jakie obowiązują tam zasady i czy każdy ich przestrzega. Na pewno byłyby to dla mnie niezapomniane chwile i uważam, że chciałbym być zapraszany co tydzień na obiad w Soplicowie, a nawet częściej. |
- Zastanawialiśmy się także, jak wykorzystać zdobytą na lekcji wiedzę w przyszłości, w nowych sytuacjach praktycznych. Zaproponowałam uczniom do wykonania w domu co najmniej jedną z trzech prac:
Zadania dla wszystkich (do wyboru)
- W staropolskim języku zredaguj przepis na hamburgera. Zainspiruj się przepisami z XIX i początków XX wieku.
- Zaprojektuj i zredaguj zaproszenie dla rodziców na uroczysty obiad w Soplicowie z okazji kolejnej rocznicy ślubu. Styl wypowiedzi oraz technika pracy dowolna. Pamiętaj o zasadach redagowania zaproszenia.
Oto praca jednego z uczniów.
Staropolskie hamburgery
Weź funt mięsa z młodego cielaka, najlepiej z tylnej części, nie tłustego, a chudego. Nasamprzód a żywo posiekaj drobno, jak potrafisz. To samo zrób z jedną cebulą palącą wielkości pół pięści i wszystko razem wymieszaj drewnianą łyżką w misce glinianej, aby nie za małej. Dodaj jedno kurze lub kacze jajo i posól ze dwie szczypty i pieprzu odrobinę mielonego, żeby nie za dużo, bo palące za bardzo w język będzie. Jeszcze raz wymieszaj i podziel to na cztery części i zrób z nich kulki, formując rękami w czystej wodzie ze studni umytymi. Jak poleżą trochę, ze cztery Zdrowaśki, to trzeba je spłaszczyć do grubości najmniejszego palca i szerokości denka małego garnuszka. Takie krążki ułóż na blachę dobrym łojem wysmarowanej i wsadź do pieca napalonego na dwie, trzy Zdrowaśki. Pilnuj żeby nie skwierczały za mocno, bo się przypalą i wyschnięte i twarde się zrobią. Wyjmij ostrożnie, żebyś się nie poparzył i połóż mięso upieczone na solidną pajdę chleba, a na to musztardy posmaruj i wedle życzenia jarzyn pokrojonych na talarki - jak ogórka, pomidora oraz dodaj kapusty kiszonej, piórka cebulki we wrzątku sparzonej. Na to przykryj drugą pajdą chleba i znów do pieca wsadź, aby chleb się ogrzał. Każdemu podawaj na osobnym talerzu, a do popicia zimne piwo domowej roboty z twarogiem. Jakby dzieci chciały coś na popitkę, to tylko wodę ze studni im podaj, bo po mleku krowim z tym jedzeniem złączonym mogłyby bólów brzucha dostać. |
Zadanie dla chętnych
Obecnie potomkowie Zosi i Tadeusza prowadzą w Soplicowie pensjonat „Pan Tadeusz”. Wyobraź sobie, że jesteś menadżerem tej placówki hotelarskiej. Zaprojektuj tekst reklamowy pod hasłem „Weekend w Soplicowie”, który zachęci turystów do przyjazdu w te strony. Twój ośrodek turystyczny musi zapewnić gościom wyjątkowe menu i moc atrakcji w przystępnej cenie. Dobrze wiesz, że w twojej branży dobra reklama jest podstawą sukcesu.
Oto praca jednej z uczennic.
Prezentacja Zajazd Pan Tadeusz
Faza podsumowująca
Na zakończenie uczniowie wypowiadali swoje opinie na temat lekcji oraz czy i jak zdobytą wiedzę na zajęciach wykorzystają w przyszłości.
Dziś na lekcji języka polskiego szczególną uwagę zwróciłem/-am na …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
Dziś na lekcji języka polskiego nie podobało mi się …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
Zdobytą wiedzę na pewno wykorzystam ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………